Elmotor kan gi svær høye hastigheter og en enorm aksellerasjon
 

Markedsdirektøren i Agva Kraft beskriver sin første opplevelse med Tesla som å være på tivoli. Han var helt uforberedt på suget i magen det ga å sitte på med en bil som fyker fra null til hundre på 3 sekunder. Men slike hastigheter har selvfølgelig langt større betydning i transport med tog.

 Agva Kraft -  Elmotor kan gi svær høye hastigheter og en enorm aksellerasjon

Agva Kraft - Elmotor kan gi svær høye hastigheter og en enorm aksellerasjon

Siden det ikke er gir i en elmotor går den opp i topphastighet veldig raskt. Derfor egner elmotor seg godt både for bil, tungtransport, tog og fly. Siden mesteparten av energien går til fremdrift i stedet for varmetap er det også en god utnyttelse av energien. Og velger man en leverandør av billig og 100% fornybar energi får man ytterligere miljøeffekt i tillegg til å spare lommeboken.

Når det gjelder hastighet så er det selvfølgelig svært begrenset hvor fort det er forsvarlig å kjøre en bil. Men i et godt bygget tog kan det se ut til at det ikke er grenser for hvor fort de etter hvert kan gå.

I Norge har vi foreløpig ikke høyhastighetstog som defineres som tog som kan gå over 250 km/t. Det nærmeste vi kommer er Gardermobanen der hastigheten er rundt 200 km/t.

I utlandet er det betydelig større hastigheter blant tog. Det kjente TGV i Frankrike går i opp mot 300 km/t, og utkonkurrerer dermed fly på mange strekninger. I Spania er tog det desidert raskeste alternativet mellom Alicante og Madrid, der turen tar i overkant av 2 timer med tog og 5 med bil. Og antagelig 4-5 timer med fly også om man regner med frem og tilbake til flyplassen, venting på bagasje etc.

Men de virkelig imponerende hastighetene får man ved å se til Asia. I Kina går Shanghai Maglev i over 400 km/t og det er målt kinesiske toghastigheter opp mot 500 km/t. I Japan har hastigheten til et Maglev tog blitt målt til over 600 km/t.

Så får vi se hva som skjer her hjemme på berget. Blir det Hyperloop eller hurtigtog som tar over person- og varetransporten fremover?

Følg klima- og energinyheter på Google+ -  AgvaKraft